Wydarzenia i Aktualności

BARBARA BUCZEK

05.12.2014

Koncerty 5 i 6 grudnia 2014, Kraków, ul. św. Tomasza 43

Organizacja:

AKADEMIA MUZYCZNA W KRAKOWIE – KATEDRA KOMPOZYCJI; FUNDACJA MUZYCZNA „HARMONIE I HAŁASY”

… ésotérique… O muzyce Barbary Buczek – koncerty i seminarium

5 grudnia 2014, Sala Koncertowa, g. 19.30 - Akademia Muzyczna w Krakowie

Barbara Buczek :

Les accords ésotériques na fortepian (1991)
II Kwartet smyczkowy „Transgressio” (1985)
Sonata breve na fortepian (1968)
Hipostaza I – kwintet na sopran, flet, wibrafon, wiolonczelę i saksofon (1978)
Désunion na sopran i kontrabas (1982)
Hipostaza II na sekstet smyczkowy
Sekstet na flet, skrzypce, wiolonczelę, sopran i dwa fortepiany (1974)

Wykonawcy:

Anna Zawisza – sopran; Renata Guzik – flet; Stanisław Plewniak – saksofon; Jakub Frączek – wibrafon; Kwartet smyczkowy ILUM (Agnieszka Bugla, Maciej Klich, Karolina Drwięga, Magdalena Sokołów); Aleksandra Honcel-Banek – skrzypce; Błażej Michna – altówka; Łukasz Laxy – wiolonczela; Michał Skiba – kontrabas; Sławomir Kokosza – fortepian; Weronika Krówka – fortepian; Michał Pawełek – fortepian

6 grudnia 2014, g. 19.30, Sala Koncertowa

Barbara Buczek :

Les sons ésotériques na flet i komputer (1989)
Eidos I na skrzypce (1977)
Eidos III na fagot (1979)
Eidos IV na fortepian (1991)
Studium  na skrzypce (1970)
Les accords ésotériques na fortepian (1991)
Figury unikursalne na flet, wiolonczelę i wibrafon, wersja 1.
Intermezzo na fortepian (1992)
Figury unikursalne na flet, wiolonczelę i wibrafon, wersja 2.

Wykonawcy: Ewa Liebchen – flet; Wiktor Krzak – fagot; Anna Kwiatkowska – skrzypce; Mikołaj Pałosz – wiolonczela; Katarzyna Bojaryn – wibrafon; Joanna Opalińska – fortepian; Piotr Madej – komputer, projekcja dźwięku

Barbara Buczek (1940-93) 

Muzyka Barbary Buczek, prawdziwej outsiderki na tle mocno konserwatywnego krakowskiego środowiska muzycznego, fascynuje intensywnością ekspresji i złożonością muzycznego myślenia. Za jej życia i wiele lat po śmierci wiele z jej utworów pozostało nie wykonanych m.in. z powodu wysokich wymagań, jakie stawiają one wykonawcom. Wspólny projekt Fundacji Muzycznej „Harmonie i hałasy” i Wydziału Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie stawia sobie za cel przywrócenie do życia twórczości, która z perspektywy czasu jawi się jako jedno z najciekawszych zjawisk w muzyce polskiej po II wojnie światowej.

6 grudnia 2014, godz. 10.00-18.30 
Sesja naukowa Sala Kameralna im. prof. Marka Stachowskiego
10.00 – Powitanie uczestników i słuchaczy, rozpoczęcie sesji

Prowadzenie: Ewa Wójtowicz

10.15 – 10.45 – Marek Chołoniewski (Kraków) Ezoteryka dźwięków ezoterycznych

10.45 – 11.15 – Maciej Jabłoński (Kraków) Muzyka Barbary Buczek. Zarys zrębów techniki warsztatowej i postawy estetycznej na tle dokonań polskiej szkoły kompozytorskiej

11.15 – 11.45 – Tomasz Biernacki (Warszawa) „eidos-kształt-brzmienie”. Filozofia muzyki i jej przełożenie na problemy warsztatowe w twórczości Barbary Buczek

11.45 – przerwa na kawę

Prowadzenie: Krzysztof Kostrzewa

12.00 – 12.30 – prof. Anna Zawadzka Gołosz (Kraków) Barbara Buczek. Droga przez Anekumeny

12.30 – 13.00 – Kamil Kruk (Kraków) Barbary Buczek uwagi o warsztacie współczesnego kompozytora i autorefleksja kompozytorska

13.00 – 13.30 – dr Ewa Wójtowicz (Kraków) Transgressio. II Kwartet smyczkowy Barbary Buczek w kontekście jej muzyki kameralnej

13.30 – przerwa obiadowa

Prowadzenie: Maciej Jabłoński

15.00 – 15.30 – Katarzyna Stępniewska (Kraków) Fantasmagorie na orkiestrę kameralną Barbary Buczek – spojrzenie na utwór pod kątem techniki kompozytorskiej

15.30 – 16.00 – Krzysztof Kostrzewa (Kraków) Anekumena – Koncert na 89 instrumentów oraz II Kwartet smyczkowy„Transgressio” Barbary Buczek. Przepolifonizowanie faktury.

16.00 – 16.30 – Joanna Schiller-Rydzewska (Gdańsk) – Od ścisłej dodekafonii do muzyki graficznej- droga twórcza Ewy Synowiec

16.30 – 18.30 – Konwersatorium / dyskusja. Podsumowanie.

Prowadzenie: Katarzyna Stępniewska.

Gość specjalny: Stanisław Buczek (brat Barbary Buczek)

Komitet naukowy i organizacyjny:

Maciej Jabłoński (kierownictwo); Krzysztof Kwiatkowski (współpraca); Jarosław Płonka; Katarzyna Stępniewska (współpraca);

Marcin Strzelecki; Wojciech Widłak

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego