Wydarzenia i Aktualności
BARBARA BUCZEK
Koncerty 5 i 6 grudnia 2014, Kraków, ul. św. Tomasza 43
Organizacja:
AKADEMIA MUZYCZNA W KRAKOWIE – KATEDRA KOMPOZYCJI; FUNDACJA MUZYCZNA „HARMONIE I HAŁASY” … ésotérique… O muzyce Barbary Buczek – koncerty i seminarium 5 grudnia 2014, Sala Koncertowa, g. 19.30 - Akademia Muzyczna w Krakowie
Barbara Buczek :
Les accords ésotériques na fortepian (1991) II Kwartet smyczkowy „Transgressio” (1985) Sonata breve na fortepian (1968) Hipostaza I – kwintet na sopran, flet, wibrafon, wiolonczelę i saksofon (1978) Désunion na sopran i kontrabas (1982) Hipostaza II na sekstet smyczkowy Sekstet na flet, skrzypce, wiolonczelę, sopran i dwa fortepiany (1974)
Wykonawcy:
Anna Zawisza – sopran; Renata Guzik – flet; Stanisław Plewniak – saksofon; Jakub Frączek – wibrafon; Kwartet smyczkowy ILUM (Agnieszka Bugla, Maciej Klich, Karolina Drwięga, Magdalena Sokołów); Aleksandra Honcel-Banek – skrzypce; Błażej Michna – altówka; Łukasz Laxy – wiolonczela; Michał Skiba – kontrabas; Sławomir Kokosza – fortepian; Weronika Krówka – fortepian; Michał Pawełek – fortepian
6 grudnia 2014, g. 19.30, Sala Koncertowa
Barbara Buczek :
Les sons ésotériques na flet i komputer (1989) Eidos I na skrzypce (1977) Eidos III na fagot (1979) Eidos IV na fortepian (1991) Studium na skrzypce (1970) Les accords ésotériques na fortepian (1991) Figury unikursalne na flet, wiolonczelę i wibrafon, wersja 1. Intermezzo na fortepian (1992) Figury unikursalne na flet, wiolonczelę i wibrafon, wersja 2. Wykonawcy: Ewa Liebchen – flet; Wiktor Krzak – fagot; Anna Kwiatkowska – skrzypce; Mikołaj Pałosz – wiolonczela; Katarzyna Bojaryn – wibrafon; Joanna Opalińska – fortepian; Piotr Madej – komputer, projekcja dźwięku
Barbara Buczek (1940-93)
Muzyka Barbary Buczek, prawdziwej outsiderki na tle mocno konserwatywnego krakowskiego środowiska muzycznego, fascynuje intensywnością ekspresji i złożonością muzycznego myślenia. Za jej życia i wiele lat po śmierci wiele z jej utworów pozostało nie wykonanych m.in. z powodu wysokich wymagań, jakie stawiają one wykonawcom. Wspólny projekt Fundacji Muzycznej „Harmonie i hałasy” i Wydziału Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie stawia sobie za cel przywrócenie do życia twórczości, która z perspektywy czasu jawi się jako jedno z najciekawszych zjawisk w muzyce polskiej po II wojnie światowej.
6 grudnia 2014, godz. 10.00-18.30 Sesja naukowa Sala Kameralna im. prof. Marka Stachowskiego
10.00 – Powitanie uczestników i słuchaczy, rozpoczęcie sesji Prowadzenie: Ewa Wójtowicz 10.15 – 10.45 – Marek Chołoniewski (Kraków) Ezoteryka dźwięków ezoterycznych 10.45 – 11.15 – Maciej Jabłoński (Kraków) Muzyka Barbary Buczek. Zarys zrębów techniki warsztatowej i postawy estetycznej na tle dokonań polskiej szkoły kompozytorskiej 11.15 – 11.45 – Tomasz Biernacki (Warszawa) „eidos-kształt-brzmienie”. Filozofia muzyki i jej przełożenie na problemy warsztatowe w twórczości Barbary Buczek 11.45 – przerwa na kawę Prowadzenie: Krzysztof Kostrzewa 12.00 – 12.30 – prof. Anna Zawadzka Gołosz (Kraków) Barbara Buczek. Droga przez Anekumeny 12.30 – 13.00 – Kamil Kruk (Kraków) Barbary Buczek uwagi o warsztacie współczesnego kompozytora i autorefleksja kompozytorska 13.00 – 13.30 – dr Ewa Wójtowicz (Kraków) Transgressio. II Kwartet smyczkowy Barbary Buczek w kontekście jej muzyki kameralnej 13.30 – przerwa obiadowa Prowadzenie: Maciej Jabłoński 15.00 – 15.30 – Katarzyna Stępniewska (Kraków) Fantasmagorie na orkiestrę kameralną Barbary Buczek – spojrzenie na utwór pod kątem techniki kompozytorskiej 15.30 – 16.00 – Krzysztof Kostrzewa (Kraków) Anekumena – Koncert na 89 instrumentów oraz II Kwartet smyczkowy„Transgressio” Barbary Buczek. Przepolifonizowanie faktury. 16.00 – 16.30 – Joanna Schiller-Rydzewska (Gdańsk) – Od ścisłej dodekafonii do muzyki graficznej- droga twórcza Ewy Synowiec 16.30 – 18.30 – Konwersatorium / dyskusja. Podsumowanie. Prowadzenie: Katarzyna Stępniewska.
Gość specjalny: Stanisław Buczek (brat Barbary Buczek)
Komitet naukowy i organizacyjny:
Maciej Jabłoński (kierownictwo); Krzysztof Kwiatkowski (współpraca); Jarosław Płonka; Katarzyna Stępniewska (współpraca);
Marcin Strzelecki; Wojciech Widłak
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego