Wydarzenia i Aktualności
IRAN – TRADYCJA I AWANGARDA, Festiwal KODY Lublin 25.05.2023
15. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY, LUBLIN, Polska
25 Maja 2023 / Czwartek / 19:00
Klasztor oo. Dominikanów
Program:
Anahita ABBASI – Zavaya / premiera polska Martyna KOSECKA– Homāio na perski ney/flet, santur, perkusję, trio smyczkowe i elektronikę/ premiera (Dofinansowano z funduszy Norsk Kulturfond) Fozié MAJD – Farāghi na skrzypce i wiolonczelę / premiera polska Farzia FALLAH – Lalayi na trio smyczkowe / premiera polska Farnaz MODARRESIFAR – Improwizacje na santur i instrumenty / premiera
Wykonawcy:
flow unit Ewa LIEBCHEN – flet Farnaz MODARRESIFAR – santur Anna KWIATKOWSKA – skrzypce Paweł CZARNY – altówka Mikołaj PAŁOSZ – wiolonczela Magdalena KORDYLASIŃSKA – perkusja Martyna KOSECKA – elektronika
IRAN – TRADYCJA I AWANGARDA / premiera programu
Otwartość na świat i świadomość tradycji – to te cechy odnajdziemy w programie wspólnego występu czołowych polskich wykonawców muzyki współczesnej i muzyków z Iranu. Żywe kontakty z Zachodem w latch 60. i 70. XX wieku sprzyjały ujawnieniu się wybitnych talentów, wśród których szczególne miejsce należy się kompozytorce i etnomuzykolożce Fouzieh Majd (ur. 1938). Szerszemu uznaniu jej niezwykle oryginalnych dokonań w dziedzinie twórczości instrumentalnej i elektroakustycznej nie sprzyjała wroga muzyce polityka kulturalna po rewolucji islamskiej. Inaczej niż mieszkająca nadal w Teheranie Majd, wielu irańskich kompozytorów działa w Europie i w Ameryce Północnej, a ich utwory są wykonywane przez renomowane zespoły, w programach najbardziej prestiżowych muzycznych wydarzeń. Kompozytorką o międzynarodowym rozgłosie jest mieszkająca obecnie w San Diego Anahita Abbasi (ur. 1985), która w roku 2017 była jedną z założycielek Stowarzyszenia Irańskich Kompozytorek (IFCA – Iranian Female Composers Association). Utrwalane przez politykę państwa islamskiego patriarchalne widzenie miejsca kobiet w społeczeństwie i kulturze, stwarza trudne do pokonanie przeszkody kobietom pragnącym realizować twórcze ambicje – zadaniem Stowarzyszenia zrzeszającego kompozytorki mieszkające w Iranie i w diasporze jest upodmiotowienie irańskich artystek poprzez „promowanie oryginalności, różnorodności i równości”. Ze Stowarzyszeniem blisko współpracuje Martyna Kosecka (ur. 1989) – polska kompozytorka, która przez wiele lat mieszkała w Teheranie i wraz z Idinem Samimi Mofakhamem (prywatnie jej mężem) zainicjowała tam pierwszy na Bliskim Wschodzie międzynarodowy festiwal muzyki współczesnej. Do młodego pokolenia irańskich kompozytorów należy również działająca w Niemczech Farzia Fallah (ur. 1980).
Zainteresowania irańskich twórczyń i twórców są różnorodne i nie zawsze wykazują związki z muzyczną tradycją ich kraju. Niemniej na program niniejszego koncertu składają się utwory nawiązujące do perskiej kultury muzycznej – najoczywistszym, choć niekoniecznie najważniejszym odniesieniem jest użycie tradycyjnych instrumentów perskich. Najbliżej tradycji znajdziemy się słuchając improwizacji Farnaz Modarresifar (ur. 1989) – mieszkającej w Paryżu wirtuozki santuru (instrument strunowy, rodzaj cymbałów), która do wykonania swego utworu zaprosiła również muzyków polskich.